Luonto

Ulkoilua säästä huolimatta

Ulkoilemme päiväkotipäivän aikana joka säällä, ja omalla esimerkillämme osoitamme, että joka säällä voi nauttia luonnosta ja ulkoleikeistä. Päiväkodissamme on aidattu metsäalue, jonne lapsilla aina vapaa pääsy. Omassa metsässä lapset kiipeilevät kivillä, leikkivät kodassa, tutkivat luontoa, sekä leikkivät luonnonmateriaaleilla. Tutustumme luontoon yhdessä tutkimalla ympäristöämme, antamalla mahdollisuuden vapaaseen leikkiin, sekä järjestämällä ohjattua toimintaa.

Kaikessa toiminnassamme hyödynnämme luontoa, ja otamme sen huomioon. Keräämme toimintaamme paljon luonnonmateriaaleja, ja tuemme lapsia käyttämään mielikuvitustaan. Opettelemme luonnon ja kaiken elävän kunniottamista oman esimerkkimme, ja yhteisien leikkien avulla. Meille on tärkeää, että jokaiselle lapselle muodostuu positiivinen luontosuhde, ja he oppivat liikkumaan erilaisissa maastoissa.

Metsämörri

Metsämörri on ystävämme luonnossa, joka opetaa meille luonnossa toimimisen taitoja. Hän on usein mukana retkillämme, ja lapset mielellään autavat Mörriä ja haluavat suojella Mörrin kotia (metsää). Osa henkilökunnastamme ovat käyneet Suomen ladun järjestämän metsämörrikoulutuksen, ja toteutamme mörriretkiä osana luontopedagogiikkaamme.

Oma puutarha

Omassa puutarhassamme kasvatamme syötäväksi vihanneksia, ja osallistamme lapset koko prosessiin. Keväisin istutamme siemeniä, hoidamme kasveja, ja syksyllä keräämme yhdessä sadon. Lapset osallistuvat myös ruoan valmistukseen mm. välipalan valmistuksessa ja leipomisessa auttaen.

Retkiä läheisiin metsiin

Hyödynnämme lähiluontoa toiminnassamme, ja käymme läheisissä metsissä retkillä. Retkillä harjoittelemme luonnontuntemusta, mielikuvitusta, sosiaalisia -sekä motorisia taitoja. Annamme lapsille paljon aikaa liikkumiseen, kiipeilyyn, vapaaseen leikkiin ja tutkimiseen. Luonnossa Syksyisin keräämme marjoja ja sieniä, tutkimme luonnon värejä, ja eläinten talveen valmistautumista. Talvella tutustumme eläinten jälkiin, luonnon talvehtimiseen sekä siihen mitä jään ja lumen ala tapahtuu. Keväisin seuraamme luonnon heräämistä talven jälkeen ja tutkimme ympärillämme tapahtuvia muutoksia.

Lasten seikkailupedagogiikka on kasvatusmenetelmä, joka keskittyy lasten oppimiseen ja kehitykseen seikkailullisten ja kokemuksellisten aktiviteettien kautta.

Lasten seikkailupedagogiikka kannustaa oppimista tekemällä ja kokemalla. Lapset osallistuvat erilaisiin seikkailullisiin toimintoihin, kuten leikkeihin, retkiin, rakentamiseen ja ryhmähaasteisiin.

Seikkailupedagogiikan ohjelmissa korostetaan luonnossa liikkumista, mikä edistää lasten luontoyhteyttä ja tarjoaa mahdollisuuden oppia luonnon ilmiöistä ja ekologiasta. Seikkailupedagogiikka pyrkii luomaan oppimiseen innostavan ja mielekkään ympäristön, jossa lapset voivat olla uteliaita, kokeilla rajojaan ja oppia omien kokemustensa kautta.

Seikkailulliset aktiviteetit usein tapahtuvat ryhmissä, mikä edistää lasten ryhmätyö- ja sosiaalisia taitoja. Lapset oppivat yhteistyötä, kommunikaatiota ja konfliktien ratkaisua.

Seikkailupedagogiikka kannustaa lasten fyysistä aktiivisuutta ja terveyttä, mikä voi auttaa parantamaan fyysistä kuntoa ja motorisia taitoja.

Turvallisuus on tärkeä osa lasten seikkailupedagogiikkaa, ja ohjaajat huolehtivat siitä, että aktiviteetit ovat lapsille sopivia ja turvallisia.

Tutustu myös muihin toimintakertomuksiin